woensdag 3 oktober 2012

Floriade – Venlo

Floriade – Venlo

Op het nippertje ben ik deze week nog even naar de Floriade geweest. Voor iemand uit de kop van Noord Holland moet je er wel iets voor over hebben, het is wel een eindje reizen. Het park is zesenzestig hectare groot, dus een stel goed zittende schoenen is een pre. De thema’s van het park zijn samengevat, educatie en innovatie, milieu, gezondheid/ relaxen in de tuin en tuinbouw. Het educatieve sprong er wel bovenuit, vooral kinderen hoeven zich niet te vervelen. Over het algemeen is er voor ieder wat wils.
Waarschijnlijk een soort felle biet
Magnolia tripetala
Bloem Heliconia
Bloem en vrucht Papaya
Iets dat mij opviel is dat de beplanting tussen alle onderdelen uniform is en dat maakt het heel overzichtelijk. De borders staan vol met grassen, lelies, dahlia’s en aparte vaste planten. De onderstaande foto’s geven een beetje deze indruk, met Tagetes, Pennisetum, Coleus, Foeniculum, Salvia, Rudbeckia, Agastache, Tigridia, Lilium en de Dahlia. Dus wilt u een rustgevende border, hierbij het beplantingsplan. De onderstaande foto's geven een beeld hiervan.

Delen van het park worden gescheiden door bos, waar ze het een beetje interactief en kunstachtig hebben neergezet door middel van beeld en geluid. Hier werd ik al direct geconfronteerd met de herfst, de Herfsttijloos (Colchicum autumnale, betekent herfstbloeiend) stond in witte en paarse kleuren te bloeien. Hij lijkt op een Krokus en is een bolgewasje. In het voorjaar vormt hij zijn blad en sterft in de zomer af, waarna hij in de herfst zijn bloemen ‘naakt’ vormt.
Colchicum autumnale
Colchicum autumnale 'Album'
Hetgeen waar ik erg blij mee was, waren de naambordjes bij planten. Bijna overal stonden ze erbij en dat is erg fijn als men de naam wil weten van al die talrijke aparte planten.Verder waren er landen vertegenwoordigd met grote bouwwerken en zijn tuinen, bijvoorbeeld de Chinese of Arabische stijl. Daarnaast werden de tuinstijlen vertegenwoordigd, van het moderne tot het ‘tuttige’. Het milieu komt meer ter sprake in de vorm van biologische landbouw, denk hierbij aan bestrijding van ziekten en plagen, energiebesparing en hergebruik. Een onderdeel dat van mij meer toegepast mag worden in grauwe steden is het verticaal tuinieren (zie onderstaande foto), waarin men al heel ver gaat. Voorheen werd er geëxperimenteerd met vetplanten, mossen en grassen, nu veel met vaste- en bloeiende planten.
Verticaal tuinieren met vaste planten

Waar ik bijna van ga hyperventileren zijn de tropische kassen, daar heb ik dan ook veel plaatjes geschoten. Als kleine jongen was ik al gepassioneerd van alle tropische gewaarwordingen. Dan denk ik gelijk aan Center Parcs, waar ik als kind misschien wel mijn passie voor de tropen heb gekregen. De heer Henkens is verantwoordelijk voor de aanplant van het subtropische deel van van Center Parcs. In de kas van de Floriade heeft hij ook zijn steentje bij gedragen, vooral met snel groeiende soorten. Dit zijn bijvoorbeeld geslachten uit de Bananenfamilie en klimmende geslachten als de Ipomea, Passiflora en Phaseolus. (onderste foto's van het blog)

Ik laat in dit blog vrij veel foto’s zien, vooral om de link te leggen met mijn voorgaande blogs. Voor iemand die nog nooit naar de Floriade is geweest, over tien jaar komt er gelukkig weer één. Dit keer in Almere. Ik kan u meegeven dat er voor iedereen wel een raakvlak is. Onderstaand nog enkele foto's met een verwijzing naar mijn eerdere blogs. (Klik voor een groter formaat.)
De passiflora's











De Brugmansia en hier boven twee Dipladenia's
Ipomea
Phaseolus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten